Har du spørgsmål til persondatabehandlingen, kan du kontakte vores databeskyttelsesrådgiver
Databeskyttelsesrådgiver i Frederiksberg Kommune
DPO team
38212121
databeskyttelse@frederiksberg.dk
SÅDAN BEHANDLER VI DINE PERSONOPLYSNINGER
I forbindelse med din anmodning om indgåelse af ægteskab har Frederiksberg Kommune modtaget personoplysninger om dig, som vi er dataansvarlige for.
Vi behandler dine personoplysninger til at vurdere, om du opfylder betingelserne for at kunne indgå ægteskab.
GRUNDLAG FOR BEHANDLING OG KATEGORIER AF PERSONOPLYSNINGER
Vi behandler personoplysninger om dig i kategorien almindelige personoplysninger. I nogen tilfælde behandler vi endvidere dit CPR-nummer samt følsomme personoplysninger i form af helbredsoplysninger.
Grundlaget for behandling af dine oplysninger er databeskyttelsesforordningen artikel 6, stk. 1, litra e (myndighedsopgave), artikel 9, stk. 2, om behandling af følsomme personoplysninger, og lov om ægteskabs indgåelse og opløsning (ægteskabsloven), særligt § 12 og 13. For behandlingen af CPR-nummer er vores retsgrundlag databeskyttelsesloven § 11.
MODTAGERE ELLER KATEGORIER AF MODTAGERE
Vi videregiver dine personoplysninger til andre offentlige myndigheder, herunder Familieretshuset, såfremt der er et berettiget behov for videregivelsen. Vi overlader desuden i visse tilfælde dine personoplysninger til vores systemleverandører i henhold til databehandleraftaler, og alene med det formål at kunne anvende deres it-systemer, og hvor kommunen fører løbende tilsyn med sikkerheden.
VI KAN MODTAGE OPLYSNINGER OM DIG FRA ANDRE
Frederiksberg Kommune kan modtage oplysninger fra andre myndigheder om dig, herunder fra Familieretshuset, i det omfang vi har et berettiget behov, som relaterer sig til formålet beskrevet øverst i denne privatlivspolitik. Når vi modtager oplysninger fra tredjeparter, behandler vi dem på samme måde som øvrige oplysninger beskrevet i denne privatlivspolitik.
OPBEVARING AF DINE PERSONOPLYSNINGER
De personoplysninger, som vi indsamler og behandler om dig er omfattet af kommunens journaliseringspligt. Vi opbevarer dine personoplysninger så længe, det er nødvendigt for at kunne varetage vores myndighedsopgaver. Når vi ikke har brug for dine oplysninger længere, arkiveres den sag, som dine oplysninger indgår i. Oplysningerne vil efterfølgende enten blive slettet eller blive overført til Stadsarkivet, i overensstemmelse med regler i arkivloven.
DINE RETTIGHEDER
Du har efter databeskyttelsesforordningens artikel 15-18 og 20-21 en række rettigheder i forhold til vores behandling af personoplysninger om dig, hvilket du til enhver tid kan rette henvendelse om:
• Ret til at blive orienteret om indsamling, behandling og videregivelse
• Ret til indsigt i behandlingen af dine personoplysninger
• Ret til at gøre indsigelse mod behandlingen af dine personoplysninger
• I visse tilfælde ret til berigtigelse, sletning, begrænsning eller at modtage dine personoplysninger i et maskinlæsbart format
Du har altid mulighed for at klage til Datatilsynet, hvis du er utilfreds med den måde, vi behandler dine personoplysninger på. Du finder Datatilsynets kontaktoplysninger på www.datatilsynet.dk
KONTAKTOPLYSNINGER PÅ DATABESKYTTELSESRÅDGIVEREN
Hvis du har spørgsmål til vores behandling af personoplysninger, er du altid velkommen til at kontakte vores databeskyttelsesrådgiver via sikker forsendelse på borger.dk, via mail på databeskyttelse@frederiksberg.dk, eller via brev til Frederiksberg Rådhus, 2000 Frederiksberg, att.: databeskyttelsesrådgiver.