-
Kommunens registrering og videregivelse af oplysninger
Kommunen registrerer de modtagne oplysninger og videregiver oplysningerne til andre offentlige myndigheder, private virksomheder m.fl., der har lovmæssigt krav på oplysningerne eller samarbejde med kommunen. Kommunen sletter oplysningerne, når opbevaringspligten udløber og et eventuelt arkiveringskrav er opfyldt. Når oplysningerne er arkiveret eller slettet, har kommunen ikke længere adgang til dem.
Du har ret til at vide, hvilke oplysninger kommunen har om dig, og du kan kræve forkerte oplysninger rettet eller slettet. -
Har du spørgsmål til persondatabehandlingen, kan du kontakte vores databeskyttelsesrådgiver
Telefon 79 96 60 34
Send Digital Post til Databeskyttelsesrådgiver som borger
Send Digital Post til Databeskyttelsesrådgiver som virksomhedKommunens Databeskyttelsesrådgiver
Du kan kontakte databeskyttelsesrådgiveren om dine rettigheder i henhold til databeskyttelseslovgivningen. Du har ret til at klage til Datatilsynet over kommunens behandling af dine personoplysninger. På www.datatilsynet.dk kan du læse mere om databeskyttelsesrådgiverens rolle. -
Kommunens behandling af dine personoplysninger
1. Vi er den dataansvarlige – sådan kontakter du os
Vejen Kommune er dataansvarlig for behandlingen af de personoplysninger, som vi har registreret om dig. Du finder vores kontaktoplysninger her
Vejen Kommune
Rådhuspassagen 3
6600 Vejen
CVR-nr.: 29 18 98 38
Telefon: +45 79 96 50 00
2. Kontaktoplysninger på databeskyttelsesrådgiveren - DPO
Hvis du har spørgsmål til vores behandling af dine oplysninger, er du altid velkommen til at kontakte vores databeskyttelsesrådgiver ”DPO”.
Du kan kontakte vores databeskyttelsesrådgiver på følgende måder:
• Digital post: Skriv sikkert som borger - https://post.borger.dk/
eller send direkte til vores DPO på dpo@vejen.dk
• Er du leverandør: Skriv sikkert på mail som virksomhed - https://post.virk.dk/ - eller direkte mail til vores DPO på: dpo@vejen.dk
• På telefon: +45 mangler
Ved brev: Vejen Kommune
Rådhuspassagen 3
6600 Vejen
• att. ”Databeskyttelsesrådgiver”. DPO
3. Formålene med og retsgrundlaget for behandlingen af dine personoplysninger
Vi behandler dine personoplysninger til følgende formål
• Behandling af dit barns sociale sag, herunder behandling og vurdering af dit barns behov for særlig støtte.
Vi har lov til at behandle dine oplysninger på det her grundlag:
• Hjemmel til at behandle personoplysninger er bestemt af
o Lov om Social Service kapitel 1, 3, 6, 10, 11, 25, 26 og 27.
o Lov om retssikkerhed og administration på det sociale område kapitel 1, 2, 3 og 3a
4. Kategorier af personoplysninger
Vi behandler følgende kategorier af personoplysninger om dig:
• Al behandling af sager i kommunen, hvor borgere er involveret, indeholder personoplysninger. I nogle tilfælde vil sagsbehandlingen også omfatte personfølsomme oplysninger, og i ganske få tilfælde vil der være oplysninger om strafbare forhold.
5. Andre modtagere af dine oplysninger
Vi videregiver dine personoplysninger til følgende modtagere
• Såfremt du flytter fra Vejen Kommune er Vejen Kommune forpligtiget til at underrette tilflytningskommunen, hvis vi vurderer at dit barn har behov for særlig støtte.
6. Hvor har kommunen dine personoplysninger fra?
Oplysninger om bopæl og familierelationer indhentes digitalt fra Folkeregisteret.
Derudover kan der komme oplysninger fra offentlige, statslige og regionale instanser, virksomheder og privatpersoner.
7. Opbevaring af dine personoplysninger
Vi opbevarer dine personoplysninger i henhold til arkivlovgivningens regler. Læs mere om reglerne her: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=183862. Oplysningerne om dig og dit barn bevares.
8. Dine rettigheder
Hvilke rettigheder giver Databeskyttelsesforordningen mig?
• Ret til at blive orienteret om indsamling/behandling og videregivelse af oplysninger til brug for elektronisk databehandling.
• Ret til at bede om indsigt i de oplysninger om mig, der behandles elektronisk.
• Ret til at gøre indsigelse mod, at oplysningerne behandles elektronisk.
• Ret til at kræve berigtigelse, sletning eller blokering af oplysninger, der er urigtige, vildledende eller på lignende måde er behandlet i strid med lovgivningen.
Du har efter databeskyttelsesforordningen en række rettigheder i forhold til vores behandling af oplysninger om dig. Hvis du vil bruge dine rettigheder, skal du kontakte os.
Rettighederne uddybes nedenfor.
Ret til at se oplysninger (indsigtsret)
Du har ret til at få indsigt i de oplysninger, vi behandler om dig. Det betyder, at du kan bede kommunen om at få tilsendt nogle eller alle de oplysninger, som vi har om dig. Kommunen har som hovedregel en måned til at fremskaffe oplysningerne til dig. Ved din anmodning om indsigt vil vi gå i dialog med dig om, hvilke oplysninger du ønsker at få udleveret, så dit ønske efterkommes bedst muligt.
Ret til berigtigelse (rettelse)
Hvis du konstaterer, at vi har urigtige oplysninger om dig, har du har ret til at få oplysningerne rettet. Det er ikke altid muligt at slette en forkert oplysning, da den kan være en del af flere oplysninger i et dokument. Er dette tilfældet vil der blive journaliseret et notat på sagen, hvor fejlen rettes.
Ret til sletning
I særlige tilfælde har du ret til at få slettet oplysninger om dig, inden tidspunktet for vores almindelige generelle sletning indtræffer. Det er fx tilfældet, hvis oplysningen om dig ikke længere er nødvendig for at opfylde sit formål, eller hvis der ikke foreligger en legitim grund til fortsat behandling af oplysningen.
Ret til begrænsning af behandling
Du har i visse tilfælde ret til at få behandlingen af dine personoplysninger begrænset. Det gælder fx, hvis du er uenig i oplysningens rigtighed, eller oplysningen er indhentet på uretmæssigt grundlag. I sådanne og lignende tilfælde må dine oplysninger kun behandles, hvis du giver dit samtykke.
Ret til indsigelse
Du har ret til at gøre indsigelse mod lovlig behandling af dine personoplysninger, hvis behandlingen alene sker i samfundets interesse, jf. forordningens artikel 6, stk. 1, litra e. Retten til at gøre indsigelse gælder altså kun i konkrete tilfælde, hvor kommunen lovligt kan – men ikke skal – behandle dine oplysninger, eller hvor behandlingen ikke sker i din egen personlige interesse. Et eksempel kunne være, at du kan genkende dig selv på et stemningsbillede, som kommunen lovligt anvender på et socialt medie. Ønsker du ikke, at være afbilledet på den måde, kan du gøre indsigelse imod det.
Ret til at have kontrol over egne oplysninger (dataportabilitet)
Du har ret til at få udleveret dine personoplysninger i elektronisk form samt at få overført dine personoplysninger fra én dataansvarlig til en anden uden hindring.
Hvis du vil gøre brug af en eller flere af ovenstående rettigheder, skal du kontakte os.
9. Klage til Datatilsynet
Hvis du er utilfreds med den måde, vi behandler dine personoplysninger på, kan du indgive en klage til Datatilsynet, Borgergade 28, 1300 København K, tlf.: 3319 3200, eller e-mail: dt@datatilsynet.dk
Du kan læse mere om dine rettigheder i Datatilsynets vejledning om de registreredes rettigheder, som du finder på www.datatilsynet.dk
- 1. Indledning
-
2. Udfyldelse
- 3. Opsummering
- 4. Betaling
- 4. Underskrift
- 5. Kvittering
Info
Brug START knappen hvis du er forældre/ung over 15 år, som ønsker at indstille til PPUBrug FAGPERSON knappen, hvis du er fagpersonale i skole/institution og vil indstille til PPU
Du skal gennemføre denne selvbetjeningsløsning, hvis du vil foretage en indstilling til Psykologteamet/PPU, Tale-høreteamet/PPU eller Tale-høreteamet/tosprogskonsulent /PPU.
OBS: Vedr. indstilling opstartet af daginstitution, til Tale-høreteamet/Tosprogskonsulent, er handleplan fokuseret sprogindsats og sprogsvurdering 3-6 obligatorisk at vedhæfte, når indstilling igangsættes.