-
Kommunens registrering og videregivelse af oplysninger
Kommunen registrerer de modtagne oplysninger og videregiver oplysningerne til andre offentlige myndigheder, private virksomheder m.fl., der har lovmæssigt krav på oplysningerne eller samarbejde med kommunen. Kommunen sletter oplysningerne, når opbevaringspligten udløber og et eventuelt arkiveringskrav er opfyldt. Når oplysningerne er arkiveret eller slettet, har kommunen ikke længere adgang til dem.
Du har ret til at vide, hvilke oplysninger kommunen har om dig, og du kan kræve forkerte oplysninger rettet eller slettet. -
Har du spørgsmål til persondatabehandlingen, kan du kontakte vores databeskyttelsesrådgiver
Telefon 79 96 60 34
Send Digital Post til Databeskyttelsesrådgiver som borger
Send Digital Post til Databeskyttelsesrådgiver som virksomhedKommunens Databeskyttelsesrådgiver
Du kan kontakte databeskyttelsesrådgiveren om dine rettigheder i henhold til databeskyttelseslovgivningen. Du har ret til at klage til Datatilsynet over kommunens behandling af dine personoplysninger. På www.datatilsynet.dk kan du læse mere om databeskyttelsesrådgiverens rolle. -
Dine personoplysninger
I forbindelse med Vejen Kommunes faktiske forvaltningsvirksomhed og sagsbehandling vil det være nødvendigt at behandle en række oplysninger om dig. Nogle oplysninger henter kommunen fra andre offentlige myndigheder eller fælles registre. Andre informationer beder vi dig om at oplyse, når dit barn bliver visiteret til et specialpædagogisk undervisningstilbud.
Vi behandler CPR-nummer, navn, adresse samt relevante helbredsoplysninger samt vurderinger og tests fra tilknyttet fag- og sundhedspersonale, psykologer mv.
Hjemmel til behandling og udveksling af oplysningerne findes i Databeskyttelsesloven § 111, Databeskyttelsesforordningen Artikel 6, stk. 1 litra e1, Bekendtgørelse om folkeskolens specialundervisning og anden pædagogisk bistand2, Serviceloven § 49a3 og § 503.
Indsigtsretten
Du kan bede om indsigt i, hvilke personoplysninger Vejen Kommune behandler om dig. Dette skal være med til at sikre din mulighed for at tjekke, at det er de korrekte personoplysninger, Vejen Kommune behandler, samt at de behandles lovligt.
Blanket til anmodning om indsigt kan findes på Vejen Kommunes hjemmeside under afsnittet om databeskyttelse - ”dine rettigheder”.
Ret til berigtigelse
Du har ret til at få urigtige personoplysninger om dig selv rettet. Som offentlig myndighed er Vejen Kommune imidlertid underlagt en pligt til at dokumentere det grundlag, som en afgørelse eller en anden beslutning i sin tid blev truffet på.
Det betyder, at kommunen i almindelighed ikke må fjerne oplysninger, når de først er indgået i en sag. Derfor beholder man de oprindelige, men måske forkerte personoplysninger af hensyn til dokumentationspligten. De korrekte personoplysninger tilføjes imidlertid sagen.
Retten til begrænsning af behandling
Du har i visse tilfælde ret til at få behandlingen af dine personoplysninger begrænset.
Hvis du har ret til at få begrænset behandlingen, må vi fremover kun behandle personoplysningerne – bortset fra opbevaring – med dit samtykke, eller med henblik på, at retskrav kan fastlægges, gøres gældende eller forsvares, eller for at beskytte en person eller vigtige samfundsinteresser. Arkivformål samt statistiske –og forskningsmæssige formål er at betragte som vigtige samfundsinteresser.
Retten til at blive glemt
Når personoplysninger behandles i kommunen, er der en begrænset adgang til at få slettet sine personoplysninger. Kommuner er nemlig blandt andet underlagt reglerne om notatpligt4, journaliseringspligt4, samt reglerne om arkivering4.
Retten til at blive glemt og dermed til at få slettet sine personoplysninger gælder heller ikke i de tilfælde, hvor den fortsatte behandling af personoplysningerne er nødvendig for, at Vejen Kommune kan varetage sine opgaver som offentlig myndighed.
Ret til indsigelse
Du har i visse tilfælde ret til at gøre indsigelse mod Vejen Kommunes ellers lovlige behandling af dine personoplysninger. Vejen Kommune vil vurdere, om indsigelsen er berettiget eller ej.
Kontakt
Du kan gøre brug af dine rettigheder ved at henvende dig til Vejen Kommunes DPO på dpo@vejen.dk eller på tlf. 79 96 60 34.
Klagevejledning
Såfremt vi ikke kan imødekomme din indsigelse, eller du er utilfreds med Vejen Kommunes besvarelse af indsigelsen, har du mulighed for at klage til Datatilsynet over Vejen Kommunes behandling af personoplysninger om dit barn. Du kan finde klagevejledning og anden vejledning om databeskyttelse på Datatilsynets hjemmeside www.datatilsynet.dk.
1) https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2018/502
2) https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2014/693
3) https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2022/170
4) https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2020/145
- 1. Indledning
-
2. Udfyldelse
- 3. Opsummering
- 4. Betaling
- 4. Underskrift
- 5. Kvittering
Info
Velkommen til Skole, Kultur og FritidBrug FAGPERSON knappen, hvis du er fagpersonale i skole/institution og vil indstille til visitation.
En indstilling kan oprettes af Vejen Kommunes kommunale dagtilbud/daginstitution/skole. Private dagtilbud kan dog indstille på 0-6 års området.
Her oprettes indstilling til visitation 0-18 år, herunder visitation 0-6 år samt specialpædagogisk bistand.
OBS: Vedr. indstilling til visitation på 0-6 års området, er indsatsplan obligatorisk at vedhæfte, når indstillingen igangsættes.
OBS: Vedr. indstilling til specialpædagogisk bistand er indsatsplan og PPV obligatorisk at vedhæftet, når indstillingen igangsættes.