Vejledning
Plejevederlaget beregnes efter servicelovens § 120. Hvis plejeren er lønmodtager, afregnes plejevederlaget med arbejdsgiveren. I øvrige tilfælde indsættes plejevederlaget på plejerens NemKonto.
Hvis ansøgeren er lønmodtager, skal ansøgeren samtidigt med ansøgningen give arbejdsgiveren meddelelse om det forventede tidspunkt for plejeorlovens begyndelse. Se i øvrigt uddrag af lov om lønmodtageres ret til fravær fra arbejde af særlige familiemæssige årsager på side 3.
Rettigheder og pligter i forbindelse med kommunens behandling af personoplysninger
Du bedes udfylde blanketten, for at Aalborg Kommune kan behandle din henvendelse på et fyldestgørende grundlag.
Hvis du undlader at besvare spørgsmålene på blanketten, behandler kommunen din henvendelse ud fra de oplysninger, kommunen har i forvejen eller kan indhente fra andre uden dit samtykke (se nedenfor).
Når du modtager ydelser fra kommunen, har du pligt til at oplyse om ændringer, der kan have betydning for sagen. Det gælder både oplysninger vedrørende dig selv, en eventuel ægtefælle eller samlever og børn.
Forkerte eller manglende oplysninger kan medføre, at kommunen rejser krav om, at du tilbagebetaler ydelsen. Det står i lov om social service § 164.
Hvis du giver forkerte, mangelfulde eller vildledende oplysninger – enten bevidst eller ved grov uagtsomhed – kan du blive idømt bøde efter retssikkerhedslovens § 12b eller tiltales efter straffelovens § 289a.
Hvis du giver samtykke til, at kommunen må hente yderligere oplysninger til brug for din sag fra andre myndigheder, vil vi behandle sagen efter reglerne om samtykke i databeskyttelsesforordningen. Ved samtykke forstås ”enhver frivillig, specifik, informeret og utvetydig viljestilkendegivelse fra den registrerede, hvorved den registrerede ved erklæring eller klar bekræftelse indvilliger i, at personoplysninger, der vedrører den pågældende, gøres til genstand for behandling.” Jf. Databeskyttelsesforordningen artikel 4 nr. 11. Du kan altid tilbagekalde et samtykke til indhentning eller videregivelse af oplysninger, jf. Databeskyttelsesforordningens artikel 7, stk. 3. Dit samtykke bortfalder automatisk når sagen er færdigbehandlet.
Kommunens mulighed for at indhente oplysninger fra andre – uden dit samtykke
Hvis du ikke ønsker at give samtykke til at indhente yderligere oplysninger til brug for sagen, behandler kommunen din sag på det foreliggende grundlag, jf. retssikkerhedslovens § 11b.
Kommunen kan indhente økonomiske oplysninger samt oplysninger om dine ferieforhold fra
• andre offentlige myndigheder,
• eIndkomstregistret,
• A-kasser og
• Feriekonto.
Kommunen kan indhente tilsvarende oplysninger om andre i din husstand.
Kommunen bruger oplysningerne til behandling af din sag eller til efterfølgende kontrol, jf. retssikkerhedslovens § 11a, stk. 2 til 5.
Kommunen har adgang til at foretage kontrolbesøg på den virksomhed, hvor du er eller har været ansat for at kontrollere de lønudbetalinger, som danner grundlag for ydelsen. Ved besøget har kommunen ret til at udspørge dig og de øvrige ansatte iht. retssikkerhedslovens § 12a.
Kommunens registrering og videregivelse af oplysninger
Kommunen registrerer de modtagne oplysninger og videregiver oplysningerne til andre offentlige myndigheder, private virksomheder m.fl., der har lovmæssigt krav på oplysningerne eller samarbejder med kommunen.
Kommunens oplysninger om dine kontante ydelser og tilskud sammenkøres i Udbetaling Danmarks dataenhed med andre myndigheders bevillinger og med oplysninger fra forskellige offentlige registre hos fx SKAT og Folkeregisteret, jf. lov om Udbetaling Danmark, kapitel 3a. Der sammenkøres data om økonomiske forhold samt bopæls- og familieforhold for dig, din ægtefælle/samlever og øvrige medlemmer af husstanden, både nuværende, tidligere og formodede. Formålet med samkøringen er at forhindre fejl i offentligt bevilligede udbetalinger.
Udbetaling Danmarks dataenhed videregiver oplysninger om formodede fejl eller urigtige data til kommunen, som derefter træffer afgørelse om din ydelse/tilskud skal reguleres, eller om der skal rejses krav om tilbagebetaling.
Udbetaling Danmarks dataenhed sletter data om dig, når kommunen har fået besked om resultatet.
Kommunen sletter alle oplysninger om din sag når opbevaringspligten udløber og et eventuelt arkiveringskrav er opfyldt. Når oplysningerne er arkiveret eller slettet, har kommunen ikke længere adgang til dem.
Du har ret til at vide, hvilke oplysninger kommunen har om dig, og du kan kræve forkerte oplysninger rettet eller slettet.
Dine rettigheder:
Du har ret til at få indsigt i, hvilke oplysning Aalborg Kommune har registreret om dig til brug for vores sagsbehandling.
Du har desuden ret til at bede om, at oplysningerne om dig bliver begrænset, rettet eller slettet, hvis du f.eks. mener, at de registrerede oplysninger er forkerte.
Du har desuden ret til at gøre indsigelse mod, at kommunen behandler oplysninger om dig.
Hvis du ønsker at få indsigt i de oplysninger, som vi har registreret om dig, eller hvis du ønsker at fremsætte indsigelse mod vores behandling af dine oplysninger, eller gøre brug af din ret til at anmode om begrænsning, sletning eller berigtigelse, skal du henvende dig til Kontaktcentret på tlf. 99 31 32 39.
Yderligere spørgsmål
Hvis du har spørgsmål, kan du henvende dig til Kontaktcentret på tlf. 99 31 32 39 eller du kan kontakte kommunens databeskyttelsesrådgiver på 99 31 19 75 e-mail dbr@aalborg.dk
Klageadgang:
Du kan klage over vores behandling af dine oplysninger til Datatilsynet via datatilsynet.dk